(Oud) Predikanten

Hier treft u een overzicht aan van de predikanten die onze gemeente gediend hebben.

Ds. W.P. Emaus

Ds. W.P EmausNa een vacaturetijd van twee jaar werd op 24 april 2016 ds. W.P. Emaus als dominee aan onze gemeente verbonden. Daarvoor diende de oorspronkelijk uit Ouddorp stammende predikant de hervormde gemeenten van ’t Venster te Lekkerkerk, IJsselstein, Lexmond en IJzendoorn, waar hij op 8   juni 1992 in het ambt van Dienaar van het Goddelijke Woord werd bevestigd. Na ruim 7 jaar onze gemeente gediend te hebben, nam ds. Emaus een beroep aan naar de Hervormde Gemeente van Oud Beijerland, waar hij op 2 april 2023 intrede deed.

Ds. P. van der Kraan

Ds. P. van der KraanDs. P. van der Kraan (1948) is van 2008 tot 2014 predikant van onze gemeente geweest. Op 2e Pinksterdag 2014 nam hij afscheid van onze gemeente in verband met emeritaat. Voor onze gemeente diende hij de hervormde gemeenten van Woudenberg en Bleskensgraaf. Ds. Van der Kraan is ook voorzitter van het COGG (Contact Orgaan Gereformeerde Gezindte). Ds. Van der Kraan woont momenteel samen met zijn vrouw in Arnemuiden, waar hij pastoraal werk verricht in de hervormde gemeente aldaar.

Ds. J.R. Volk

Ds. J.R. VolkDominee Volk is van 1997 tot 2002 verbonden geweest aan onze gemeente. Daarvoor heeft hij de gemeenten in Veenendaal, Katwijk en Lekkerkerk gediend. In 2002 vertrok bij naar Nieuw-Lekkerland. In 2007 is hij vervroegd met emeritaat gegaan. Hij en zijn vrouw wonen op dit moment in Den Haag.

Ds. A. Beens

Ds. A. BeensDs. A. Beens (1946) heeft onze gemeente gediend van 1993 tot 1997. Daarvoor was hij als predikant verbonden aan De gemeenten van Wekerom, Sommelsdijk, Huizen, Krimpen a.d. IJssel en Lunteren. Na onze gemeente heeft hij tot 2005 de gemeente van Katwijk aan Zee gestaan. In 2005 is hij met vervroegd emiritaat gegaan.

Ds. A.W. van der Plas

Ds. A.W. van der PlasArie van der Plas werd geboren in 1946. Na zijn studie aan de universiteit van Utrecht werd hij in 1970 bevestigd tot predikant van de hervormde gemeente van Ooltgensplaat. Daarna stond hij achtereenvolgens in Rijssen, Bergambacht, Urk en Waddinxveen. In 1998 werd hij lid van de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk en van 2001 tot mei 2004 was hij preses van de synode. Na de kerkvereniging op 1 mei 2004 werd hij hoofd van het Protestants Dienstencentrum in Zuid-Holland. In 2006 trad hij in dienst bij Kerk in Actie, waar hij sinds 2007 programma-manager is.
Op 1 september 2010 werd aan ds. Van der Plas, na veertig dienstjaren als predikant, de status verleend van emeritus predikant.

Dr. C.A. Tukker

Dr. C.A. TukkerDr. C.A. Tukker was de eerste predikant die onze gemeente mocht ontvangen. Cornelis Andries tukker werd op 26 november 1938 in Ijsselmond geboren. Hij studeerde theologie aan de rijksuniversiteit Leiden en promoveerde in 1965 bij de Leidse Prof.Dr.J.N. Bakhuizen van den Brink op het proefschrift de classis Dordrecht van 1573-1609.
Dr. Tukker deed in 1966 intrede in de hervormde gemeente van Kinderdijk. Daarnaa was hij verbonden naar Kamerik, Noordhorn, Urk en Epe.
Tukker was daarnaast ondermeer buitengewoon hoogleraar van de evangelische theologische faculteit(ETF) in leuven en aan de gereformeerde faculteit van Komarno(slowakije). Verder was hij gasthoogleraar in Duitsland en India en hoofddocent van de theologische school van de Gereformeerde Bond in Ede. In 1983 starte hij met het internationaal theological institute(ITI); een soort schriftelijke theologieopleiding. Aan de ITI volgden tientallen studenten onderwijs en dr. Tukker bleef er jarenlang als decaan aan verbonden. Op 16 september 1995 ging hij met vervroegd emeritaat. Dr. Tukker woonde sindsdien in het Groningse Spijk, waar hij op 68 jarige leeftijd op 20 november 2007 is overleden.